PICI CON I BROCCOLI

Venendo dal nordest, ho conosciuto i pici quando mi trovavo in gita fuori porta a Roma, per visitare il Palazzo Farnese a Caprarola.
E' un palazzo splendido che fu costruito intorno al sedicesimo secolo dal Cardinale Alessandro Farnese e dal suo omonimo nipote. I giardini sono fantastici e dentro, tra le varie, c'e' una splendida sala del mappamondo. 
Ero in gita con alcuni cari amici di Roma ed a fine escursione abbiamo pranzato in una trattoria li' vicino (trattoria del cimino) dove ho gustato degli ottimi pici ai porcini. Me li ricordo ancora benissimo, nonostante siano passati diversi anni ormai.

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I come from the Northeastern part of Italy. So I had my first taste of pici when I was travelling north of Rome, to visit Palazzo Farnese in Caprarola.
This stunning palace was built in the sixteenth century by Cardinal Alessandro Farnese and finished by his homonymous nephew. I really enjoyed the surrounding gardens and inside the sala del mappamondo (room of the world maps) You can read more information and see a few pictures here. 

I was visiting the area with some friends from Rome and for lunch break we went to a trattoria within walking distance from the palazzo (trattoria del cimino). So we had pici con porcini and they were so gorgeous I remember them clearly despite the years gone by.
Now back to the present, pici are a kind of handmade pasta similar to spaghetti, but a bit larger and thicker. You can obviously substitute any kind of spaghetti you like.

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Che serve (3-4 porzioni) / For 3-4 servings you need:
1 cipolla gialla tagliata sottile / 1 spanish onion thinly sliced
1 broccolo tagliato a pezzetti / 1 broccoli cut into florets
1/2 kg di pomodori ciliegino tagliato a meta' / 1 pound plum or cherry tomatoes, halved or quartered
½ zucca a quadratini di 1 cm circa / ½ squash diced in ½ inch cubes
400 g / 1 pound pici or other thick spaghetti
un po di ricotta affumicata / ½ cup ricotta affumicata (smoked ricotta or other smoked cheese of your liking. You can omit it to have a vegan recipe) coarsely grated
Olio di oliva e sale q.b. / Olive oil and salt to taste (I used three tablespoon of olive oil and 1 teaspoon of salt in the vegetables)

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Metti i pomodori su una teglia foderata di carta forno. Sala quanto basta e passa un filo d'olio. Infornare sotto il grill per 15-20 minuti.
Soffriggere la cipolla con olio e sale prima a fuoco alto e poi a fuoco medio. Dopo qualche minuto, aggiungere la zucca. Alzare il fuoco ed abbrustolire la zucca per qualche istante. Abbassare il fuoco, coprire con i fiori del broccolo, un pizzico di sale, mettere il coperchio e lasciar cuocere a fuoco medio basso per qualche minuto, sino a quando la zucca sara' tenera ed i broccoli ancora un po' croccanti.
Nel frattempo cuocere i pici. Versarli sulla padella con le verdure, aggiungere i pomodorini, mescolare appena facendo attenzione a non schiacciare le verdure. Servire con una spolverata di ricotta affumicata ed una macinata di pepe.

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Put the tomatoes on a baking dish covered with parchment paper. Season them with salt and drizzle with oil. Put them in the oven and roast them for 15-20 minutes. I did not preheat the oven, because mine is quick, but you know yours.
Then stir fry the onion with two tablespoon olive oil and ½ teaspoon salt in a frying pan on high for two minutes. Then lower the heat to medium, cover the pan and let simmer for other 5 minutes or until the onion is translucent.
Put the water in your pasta pot and turn the heat on high. When the water is boiling, add salt according to package directions. Cook the pasta to your taste (preferably al dente).
Add the squash and remaining salt, adding another tablespoon olive oil if needed, turn on high again and stir fry evenly the vegetables for three minutes or until the squash is a bit browned. Lower the heat, cover with the broccoli florets without stirring, sprinkle a bit of salt to your taste, put the lid on the pan and cook for other 5-6 minutes, until the squash is tender and the broccoli are still a bit crunchy.
Drain the pasta, pour it on the pan with the vegetables, take out the tomatoes from the oven and toss them in. Mix well, being careful not to squish too much the veggies.
Serve on individual bowls covered with some grated cheese. I like some freshly ground black pepper on top.

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